U2 míří do Evropy: Kompletní přehled koncertů legendární kapely

Koncert U2

Historie koncertů U2 v České republice

Irská rocková skupina U2 poprvé vystoupila v České republice 15. srpna 1997 na stadionu Strahov v Praze v rámci jejich světového turné PopMart Tour. Tento historický koncert přilákal více než 130 000 fanoušků a stal se jedním z největších hudebních událostí v historii samostatné České republiky. Kapela předvedla velkolepou show s charakteristickým obřím LED displejem a ikonickým citronem.

Druhý koncert U2 se uskutečnil o osm let později, 14. září 2005, tentokrát v pražské Sazka Aréně (dnešní O2 arena) během Vertigo Tour. Tento intimnější koncert pro přibližně 18 000 diváků nabídl fanouškům možnost vidět své oblíbence zblízka. Bono a spol. zahráli své největší hity včetně Vertigo, Sunday Bloody Sunday a One.

Třetí návštěva U2 v České republice přišla 30. srpna 2009, kdy se kapela vrátila na stadion Strahov v rámci jejich 360° Tour. Toto turné bylo charakteristické unikátní kruhovou stagí přezdívanou The Claw (Dráp), která umožňovala výhled na kapelu ze všech stran. Koncert navštívilo přes 70 000 fanoušků a U2 zde představili skladby z jejich tehdy nejnovějšího alba No Line on the Horizon.

Zatím poslední koncert U2 v České republice se odehrál 4. října 2015 v pražské O2 areně během iNNOCENCE + eXPERIENCE Tour. Show byla technologicky velmi propracovaná, s působivými vizuálními efekty a průhlednou LED stěnou, která rozdělovala arénu. Kapela během večera zahrála průřez celou svojí kariérou, od raných hitů až po skladby z alba Songs of Innocence.

Všechny koncerty U2 v České republice se vyznačovaly mimořádnou atmosférou a silným společenským přesahem. Bono při každé návštěvě zmiňoval význam sametové revoluce a osobnost Václava Havla, se kterým ho pojilo dlouholeté přátelství. Během koncertu v roce 2009 dokonce kapela vzdala hold českému dramatikovi a bývalému prezidentovi speciální verzí písně Stay (Faraway, So Close!).

Každý koncert U2 v České republice byl jedinečný nejen po hudební stránce, ale i svým technickým provedením a vizuální stránkou. Kapela vždy přivezla to nejmodernější v oblasti koncertní techniky a osvětlení. Fanoušci si mohli užít nejen hudbu, ale i propracované vizuální show, které jsou pro U2 typické. Všechny české koncerty se také vyznačovaly perfektním zvukem a profesionální organizací, což jen potvrzuje status U2 jako jedné z nejlepších koncertních kapel na světě.

Největší světová turné kapely U2

Irská rocková legenda U2 se může pochlubit několika významnými světovými turné, která se nesmazatelně zapsala do historie populární hudby. Zoo TV Tour, které probíhalo v letech 1992-1993, bylo prvním skutečně průlomovým turné kapely. Toto turné představilo zcela novou vizuální koncepci s množstvím obrazovek a multimediálních prvků, které změnily způsob, jakým se koncerty do té doby prezentovaly. Bono během vystoupení často měnil různé persony, včetně kontroverzního alter ega The Fly.

PopMart Tour z let 1997-1998 bylo dalším megalomanským projektem, který zahrnoval obří citrónovou diskotékovou kouli, 30metrový zlatý oblouk připomínající logo McDonald's a největší LED obrazovku, jaká kdy byla na koncertním turné použita. Turné navštívilo přes 3,9 milionu fanoušků v 93 městech po celém světě.

Skutečným vrcholem však bylo 360° Tour, které probíhalo v letech 2009-2011 a dodnes drží rekord jako nejvýdělečnější koncertní turné všech dob. Toto turné vydělalo neuvěřitelných 736 milionů dolarů a navštívilo jej přes 7,2 milionu fanoušků. Charakteristickým prvkem byla masivní konstrukce přezdívaná The Claw (Dráp), která umožňovala publiku sledovat kapelu ze všech úhlů. Tato 50 metrů vysoká konstrukce vážila 190 tun a její stavba trvala čtyři dny.

Vertigo Tour z let 2005-2006 bylo dalším významným turné, během kterého U2 předvedli intimnější show s důrazem na skladby z alba How to Dismantle an Atomic Bomb. Turné navštívilo 4,6 milionu fanoušků v 131 vystoupeních a vydělalo přes 389 milionů dolarů. Kapela během tohoto turné poprvé vystoupila v řadě zemí východní Evropy včetně České republiky.

Inovativní bylo také Experience + Innocence Tour z roku 2018, které využívalo průhlednou LED obrazovku procházející celou délkou arény, což vytvářelo unikátní vizuální zážitek. Bono a ostatní členové kapely se pohybovali uvnitř této konstrukce, což umožňovalo nebývalou interakci s publikem a vytváření působivých vizuálních efektů.

Joshua Tree Tour 2017 bylo speciální turné k 30. výročí stejnojmenného alba. Kapela během něj odehrála kompletní album The Joshua Tree v původním pořadí, doplněné o další hity. Turné bylo tak úspěšné, že se v roce 2019 dočkalo pokračování v Oceánii a Asii. Celkově toto výroční turné navštívilo přes 3,3 milionu fanoušků a vydělalo více než 316 milionů dolarů.

Každé z těchto turné přineslo něco převratného a inovativního, ať už šlo o technologické novinky, vizuální efekty nebo způsob prezentace hudby. U2 tak významně přispěli k evolucí koncertních vystoupení a stanovili nové standardy pro živá představení rockových kapel.

Každý koncert U2 je jako duchovní cesta, kde se spojuje energie tisíců lidí v jeden společný tlukot srdce

Radovan Holec

Průměrná délka koncertu a počet písní

Koncerty skupiny U2 jsou známé svou velkou výpravností a především značnou délkou, která se v průběhu jejich kariéry postupně prodlužovala. V osmdesátých letech trval běžný koncert U2 přibližně hodinu a půl, zatímco v současnosti se průměrná délka jejich vystoupení pohybuje okolo dvou hodin a dvaceti minut. Během turné The Joshua Tree Tour 2017 a 2019 kapela pravidelně hrála více než dvě a půl hodiny, což představuje významný nárůst oproti jejich dřívějším vystoupením.

Co se týče počtu skladeb, U2 typicky během jednoho koncertu zahrají mezi 22 až 27 písněmi, přičemž tento počet se může měnit v závislosti na konkrétním turné a místě konání. Na stadiónových koncertech bývá setlist obvykle delší než při vystoupeních v halách. Během ikonického turné Zoo TV Tour v letech 1992-1993 kapela pravidelně hrála 25 skladeb, zatímco na turné 360° Tour (2009-2011) počet písní často přesahoval hranici 26 skladeb za večer.

Zajímavostí je, že U2 často upravují délku koncertu podle místních podmínek a omezení. Například v některých městech existují striktní časové limity pro venkovní produkce, což může ovlivnit celkovou délku vystoupení. V takových případech kapela obvykle zachovává klíčové skladby a upravuje pouze počet přídavků. Standardní struktura koncertu U2 většinou zahrnuje hlavní set, krátkou přestávku a následně dva až tři přídavky.

Během významných turné, jako bylo The Joshua Tree Tour 2017, kapela pravidelně hrála kompletní album The Joshua Tree v chronologickém pořadí, což samo o sobě zabralo přibližně 50 minut koncertního času. K tomu pak přidávali další skladby z různých období své kariéry, čímž celková délka vystoupení často přesáhla 150 minut. Energetická náročnost takto dlouhých koncertů je značná, proto kapela mezi jednotlivými bloky písní zařazuje krátké pauzy, během kterých Bono často komunikuje s publikem nebo vypráví příběhy související s jednotlivými skladbami.

V posledních letech se U2 snaží udržovat konstantní vysokou úroveň svých vystoupení i přes jejich značnou délku. Bono, Edge, Adam Clayton a Larry Mullen Jr. prokázali, že i po více než čtyřech dekádách na scéně dokáží udržet pozornost publika po celou dobu koncertu. Průměrná délka jejich vystoupení patří k nejdelším v rámci současné rockové scény, což je jeden z důvodů, proč jsou jejich koncerty tak vyhledávané a ceněné mezi fanoušky po celém světě.

Nejznámější koncertní show a speciální efekty

Skupina U2 je proslulá svými velkolepými koncertními show, které často posouvají hranice technologických možností a vizuálních efektů. Zoo TV Tour z let 1992-1993 představila revoluci v podobě obřích video obrazovek a satelitního přenosu, kdy kapela komunikovala v přímém přenosu s válečnými zónami. Bono během vystoupení často měnil kostýmy a převtěloval se do různých alter eg, včetně postavy The Fly a MacPhisto.

PopMart Tour v letech 1997-1998 přinesla ikonický zlatý oblouk připomínající logo McDonald's, největší LED obrazovku té doby a obří citron, ze kterého kapela vystupovala. Tato show byla kritiky označována za vrchol postmoderní ironie v rockové hudbě. Vertigo Tour v roce 2005 zase představila kruhové pódium s koncentrickými kruhy, které umožňovaly členům kapely pohybovat se mezi fanoušky.

360° Tour (2009-2011) se zapsala do historie jako nejúspěšnější koncertní turné všech dob s tržbami přesahujícími 736 milionů dolarů. Monumentální konstrukce přezdívaná The Claw (Dráp) se tyčila do výšky 50 metrů a vážila 190 tun. Obsahovala otočnou video obrazovku a expandující most, který umožňoval kapele hrát ze všech úhlů pro publikum.

Inovativní bylo také Innocence + Experience Tour, kde kapela využívala průhlednou LED obrazovku rozdělenou na dvě části, mezi kterými se členové kapely pohybovali. Během písně Cedarwood Road se Bono virtuálně procházel ulicemi svého dětství v Dublinu. Experience + Innocence Tour přidalo k této koncepci další prvky rozšířené reality.

Speciální efekty na koncertech U2 vždy sloužily k podpoření poselství jejich písní. Během The Joshua Tree Tour 2017 použili největší neporušenou LED obrazovku na světě o délce 61 metrů, která promítala působivé záběry americké pouště a další tematické vizuály. Kapela také často experimentuje se světelnými efekty, například použitím laserů, LED náramků pro publikum, které synchronizovaně blikají do rytmu hudby, nebo speciálních světelných konstrukcí.

Na koncertech U2 nechybí ani intimní momenty, kdy se velkolepá show ztlumí a kapela hraje akusticky nebo když Bono vytáhne fanouška na pódium. Charakteristickým prvkem je také politický aktivismus, kdy jsou během koncertů promítány záběry z konfliktních zón nebo texty podporující lidská práva. Kapela dokáže mistrovským způsobem propojit vizuální spektákl s emotivním obsahem svých písní, což vytváří nezapomenutelný zážitek pro statisíce fanoušků po celém světě.

Ceny vstupenek na koncerty U2

Fanoušci legendární irské skupiny U2 musí při nákupu vstupenek na jejich koncerty často sáhnout hluboko do kapsy. Ceny lístků na vystoupení U2 patří dlouhodobě k těm nejvyšším v hudebním průmyslu, což souvisí jak s obrovskou popularitou kapely, tak s nákladností jejich velkolepých show. V současnosti se ceny vstupenek na koncerty U2 pohybují v širokém rozpětí od přibližně 2000 Kč za nejlevnější místa k stání až po částky přesahující 15000 Kč za VIP balíčky s nejlepšími místy k sezení.

Při posledním evropském turné kapely byly nejdražší vstupenky v kategorii Red Zone, která nabízela exkluzivní místa v bezprostřední blízkosti pódia. Tyto lístky se prodávaly za ceny převyšující 12000 Kč, přičemž zahrnovaly i některé dodatečné výhody jako přednostní vstup do areálu či speciální merchandise. Standardní vstupenky na místa k sezení se pohybovaly v rozmezí 3500 až 8000 Kč, v závislosti na konkrétní lokaci a výhledu na pódium.

Zajímavostí je, že kapela U2 se dlouhodobě snaží udržet část vstupenek v dostupnějších cenových relacích, zejména pro mladší fanoušky. Proto bývá obvykle k dispozici určitý počet vstupenek k stání v ceně mezi 2000 až 3000 Kč. Tyto lístky jsou však typicky vyprodány během několika minut po zahájení předprodeje.

Pro fanoušky je důležité vědět, že ceny vstupenek se mohou výrazně lišit podle země konání koncertu. Například koncerty ve východní Evropě bývají zpravidla o něco levnější než vystoupení v západoevropských metropolích. Významnou roli hrají také lokální daně a poplatky, které mohou finální cenu vstupenky navýšit až o 20 procent.

Speciální kategorií jsou takzvané Experience Packages, které kromě samotné vstupenky nabízejí řadu nadstandardních služeb. Tyto balíčky mohou zahrnovat setkání se členy kapely, přístup na soundcheck, exkluzivní dárkové předměty nebo VIP catering. Ceny těchto prémiových balíčků se často pohybují nad hranicí 20000 Kč.

Pro skutečné sběratele a náročné fanoušky existují také limitované edice vstupenek s unikátním designem, které se stávají samy o sobě sběratelským artiklem. Jejich cena může být o několik set korun vyšší než u standardních vstupenek, ale nabízejí originální vzpomínku na koncertní zážitek.

Důležitým faktorem při nákupu vstupenek je také načasování. Vstupenky zakoupené v předprodeji pro členy fanklubu U2.com bývají často levnější než ty, které jdou do běžného prodeje. Členství ve fanklubu sice stojí přibližně 1000 Kč ročně, ale může se vyplatit právě díky přednostnímu přístupu k vstupenkám a možnosti získat lepší místa za výhodnější ceny.

Bono a jeho interakce s publikem

Bono, frontman skupiny U2, je známý svou výjimečnou schopností navázat intenzivní spojení s publikem během koncertů. Jeho charismatická osobnost a přirozený talent pro komunikaci vytváří nezapomenutelnou atmosféru na každém vystoupení. Během koncertů U2 Bono pravidelně sestupuje z pódia mezi fanoušky, čímž bourá pomyslnou bariéru mezi umělcem a publikem. Tento jedinečný přístup se stal charakteristickým znakem vystoupení U2 již od počátku 80. let.

Zpěvák často využívá různé rekvizity a kostýmy, které mu pomáhají vyprávět příběhy prostřednictvím písní. Jeho ikonická postava MacPhista z turné Zoo TV se stala legendární součástí historie koncertů U2. Během vystoupení Bono frequently vyzývá publikum k společnému zpěvu, vytváří spontánní duety s fanoušky a někdy dokonce pozve vybraného fanouška na pódium, aby s ním zazpíval některou z písní.

Významným prvkem Bonovy interakce s publikem je jeho schopnost reagovat na aktuální společenské události a problémy. Během koncertů často mluví o tématech jako jsou lidská práva, mír a sociální spravedlnost, což vytváří silné emocionální pouto s posluchači. Jeho projevy mezi písněmi nejsou jen prázdnými frázemi, ale nesou hluboké poselství a často reflektují místní kontext země, ve které skupina vystupuje.

V průběhu turné 360° Bono zavedl tradici videohovorů s astronauty na Mezinárodní vesmírné stanici přímo během koncertu, což demonstrovalo jeho inovativní přístup k zapojení publika. Na turné Experience + Innocence využíval rozšířenou realitu a obří LED obrazovky k vytvoření pohlcujícího zážitku, kde se hranice mezi realitou a projekcí stíraly.

Bonova schopnost improvizace během vystoupení je pověstná. Často upravuje texty písní podle místa konání koncertu nebo aktuální situace, čímž vytváří jedinečný zážitek pro každé publikum. Jeho energické vystupování a fyzická přítomnost na pódiu jsou nakažlivé - dokáže roztančit i ty nejzdrženlivější diváky a vytvořit atmosféru kolektivní euforie.

Během pandemie COVID-19 Bono prokázal svou adaptabilitu tím, že se zapojil do online vystoupení a streamovaných koncertů, kde i přes fyzickou vzdálenost dokázal udržet intimní spojení s fanoušky. Jeho schopnost přizpůsobit se novým formátům a technologiím, aniž by ztratil své charakteristické charisma, je obdivuhodná.

Bonova interakce s publikem není omezena pouze na dobu koncertu. Před vystoupeními často navštěvuje místní komunity, setkává se s fanoušky a podporuje lokální iniciativy. Tento osobní přístup vytváří hlubší vazbu mezi kapelou a jejími příznivci, což se následně odráží v atmosféře koncertů. Jeho upřímný zájem o fanoušky a jejich příběhy z něj dělá více než jen frontmana kapely - je skutečným ambasadorem hudby a lidskosti.

Nejhranější skladby na koncertech

Skupina U2 během své dlouhé koncertní historie představila fanouškům stovky skladeb, přičemž některé z nich se staly naprostými koncertními stálicemi. Absolutně nejhranější písní na koncertech U2 je Where The Streets Have No Name, která zazněla na více než 1000 vystoupeních kapely. Tato ikonická skladba z alba The Joshua Tree obvykle otevírá koncerty a vytváří nezapomenutelnou atmosféru již od prvních tónů charakteristického kytarového riffu The Edge.

Druhou nejčastěji hranou skladbou je Pride (In The Name Of Love), která vzdává hold Martinu Lutheru Kingovi. Tato píseň se stala významným symbolem boje za lidská práva a na koncertech pravidelně vyvolává silné emoce. Následuje I Will Follow, jedna z prvních hitů kapely, která demonstruje jejich punk-rockové kořeny a energii raných let.

Mezi další frequently hrané skladby patří Sunday Bloody Sunday, která reflektuje severoirský konflikt a dodnes zůstává jednou z nejsilnějších politických výpovědí kapely. Na koncertech často dostává nové významy v kontextu současných konfliktů. One je další písní, která prakticky nikdy nechybí na setlistu - její univerzální poselství o jednotě v různosti rezonuje s publikem po celém světě.

Beautiful Day se od svého vydání v roce 2000 stala neodmyslitelnou součástí vystoupení U2. Její optimistické poselství a chytlavá melodie z ní dělají perfektní koncertní hymnu. Mysterious Ways je oblíbená díky své taneční rytmice a často během ní Bono zve na pódium fanynky k společnému tanci.

Významné místo v koncertním repertoáru zaujímá také With Or Without You, která obvykle přichází v emotivním vrcholu koncertu. Její gradace a Bonův procítěný výkon vytváří jeden z nejintenzivnějších momentů každého vystoupení. Vertigo zase představuje energickou rock'n'rollovou jízdu, která spolehlivě rozproudí davy v arénách i na stadionech.

Kapela během koncertů často upravuje aranžmá známých skladeb a přidává do nich nové prvky. Například Bad se na koncertech často protahuje a obsahuje úryvky cover verzí jiných známých písní. New Year's Day získává na koncertech syrovou energii, kterou studiová verze zcela nezachycuje. Zajímavostí je, že některé písně, které byly původně studiové experimenty, se živě proměnily v koncertní favority - příkladem může být The Fly nebo Zoo Station.

V posledních letech kapela začlenila do svého koncertního repertoáru i novější skladby jako Get Out Of Your Own Way nebo The Saints Are Coming, ale stále platí, že páteř jejich vystoupení tvoří osvědčené klasiky z 80. a 90. let. Tyto písně se během desetiletí staly součástí DNA kapely a fanoušci je očekávají na každém koncertě.

Technické zajímavosti koncertních pódií U2

Koncertní pódia skupiny U2 jsou již po desetiletí známá svou technickou propracovaností a inovativními řešeními. Největší pozornost si zasloužila především konstrukce známá jako The Claw (Dráp), která byla použita během turné 360° v letech 2009-2011. Tato masivní struktura se tyčila do výšky 50 metrů a vážila neuvěřitelných 190 tun. Byla to největší pohyblivá koncertní konstrukce, jaká kdy byla postavena, s otočnou špicí a zabudovaným cylindrickým LED displejem.

Parametr U2 koncert Praha 2023
Místo konání O2 arena Praha
Datum 23. září 2023
Tour U2:UV Achtung Baby Live
Hlavní interpret U2 (bez Larryho Mullena Jr.)
Délka koncertu 2 hodiny
Kapacita arény 18 000 diváků
Cena vstupenek 1990 - 3290 Kč

Zajímavostí je, že pro transport této monumentální konstrukce bylo zapotřebí 120 nákladních vozů a tři kompletní sady konstrukce, aby bylo možné zajistit plynulou návaznost koncertů. Každá instalace trvala přibližně čtyři dny a vyžadovala tým více než 200 techniků. Konstrukce byla navržena tak, aby odolala větru o rychlosti až 110 km/h a obsahovala vlastní meteorologickou stanici.

Během turné Zoo TV v 90. letech představila skupina další revoluční prvek - množství zavěšených Trabantů sloužících jako světelné zdroje. Tyto východoněmecké automobily byly upraveny a vybaveny výkonnými reflektory, které vytvářely unikátní světelnou show. Součástí pódia bylo také několik obřích video obrazovek, které přenášely živé satelitní vysílání a manipulované mediální zprávy, což bylo na svou dobu technologicky velmi pokrokové.

Na turné PopMart se U2 prezentovali s největší LED obrazovkou své doby, která měřila 46 metrů na šířku a 12 metrů na výšku. Součástí scény byl také obří zlatý oblouk připomínající logo McDonald's a čtyřmetrový citrusový plod ve stylu disco koule. Celá konstrukce vyžadovala speciální základy a musela být postavena s milimetrovou přesností.

Inovativní bylo také použití průhledných LED obrazovek během turné Innocence + Experience, které umožňovaly vytvářet trojrozměrné projekce a iluze. Členové kapely mohli procházet mezi těmito obrazovkami a stávat se součástí vizuálních efektů. Systém byl synchronizován s časováním skladeb a pohybem hudebníků na pódiu.

Pro turné Experience + Innocence byl vyvinut speciální zvukový systém využívající technologii prostorového zvuku, který dokázal vytvářet iluzi pohybujících se zvukových zdrojů v prostoru arény. Součástí bylo více než 200 reproduktorů strategicky rozmístěných po celém prostoru koncertní haly.

Nejnovější technickou inovací je použití rozšířené reality během koncertů v MSG Sphere v Las Vegas, kde speciální projekční systémy vytvářejí immersivní prostředí kombinující reálné vystoupení s digitálními prvky. Tato technologie umožňuje každému divákovi zažít koncert z optimální perspektivy bez ohledu na jeho umístění v hledišti.

Charitativní aktivity během koncertních turné

Skupina U2 je již dlouhodobě známá svým významným zapojením do charitativních aktivit během svých koncertních turné. Během jejich vystoupení po celém světě pravidelně spolupracují s organizací ONE Campaign, kterou Bono spoluzaložil v roce 2004. Tato iniciativa se zaměřuje především na boj proti extrémní chudobě a předcházení vzniku nemocí v rozvojových zemích.

Na každém koncertě U2 jsou přítomny informační stánky různých neziskových organizací, kde se fanoušci mohou dozvědět více o globálních problémech a možnostech, jak pomoci. Během turné 360° Tour skupina věnovala část výtěžku ze vstupenek na podporu organizace (RED), která bojuje proti AIDS, tuberkulóze a malárii v afrických zemích. Tato spolupráce přinesla miliony dolarů na nákup léků a zdravotnického vybavení.

V průběhu Joshua Tree Tour 2017 kapela aktivně podporovala organizaci Amnesty International, která se zaměřuje na ochranu lidských práv. Na koncertech byly organizovány podpisové akce za propuštění politických vězňů a během vystoupení Bono často hovořil o konkrétních případech porušování lidských práv. Skupina také významně podporuje organizaci Music Rising, která pomáhá hudebníkům postiženým přírodními katastrofami obnovit jejich nástroje a hudební vybavení.

Na evropské části turné Experience + Innocence Tour U2 spolupracovali s organizací UNICEF, kdy z každé prodané vstupenky putovala část peněz na podporu vzdělávání dětí v krizových oblastech. The Edge, kytarista skupiny, založil vlastní nadaci Music Rising, která se zaměřuje na podporu hudebního vzdělávání a zachování hudebního dědictví v oblastech postižených katastrofami.

Během koncertů U2 pravidelně vyzývají své fanoušky k aktivní participaci na řešení globálních problémů. Prostřednictvím mobilní aplikace U2 fanoušci mohou přímo na koncertech přispívat na vybrané charitativní projekty. Skupina také organizuje speciální VIP balíčky, jejichž výtěžek je věnován na dobročinné účely. Tyto balíčky často zahrnují osobní setkání s členy kapely a exkluzivní merchandise.

U2 také spolupracují s lokálními charitativními organizacemi v každém městě, kde vystupují. Poskytují jim prostor pro prezentaci jejich činnosti přímo na koncertech a pomáhají zvyšovat povědomí o místních sociálních problémech. V rámci svých turné skupina pravidelně navštěvuje dětské domovy, nemocnice a další sociální zařízení, kde se setkávají s potřebnými a přinášejí jim nejen finanční podporu, ale i morální povzbuzení.

Jejich charitativní aktivity nejsou omezeny pouze na koncertní turné - skupina dlouhodobě podporuje různé humanitární projekty a iniciativy po celém světě. Bono často využívá svého vlivu k prosazování pozitivních změn v oblasti mezinárodní rozvojové pomoci a odpuštění dluhů rozvojovým zemím.

Rekordní návštěvnost koncertů U2

Irská rocková skupina U2 se může pochlubit jedněmi z nejnavštěvovanějších koncertů v historii moderní hudby. Jejich turné 360° Tour, které probíhalo v letech 2009-2011, se stalo nejúspěšnějším koncertním turné všech dob. Během této monumentální koncertní série kapela vystoupila před více než 7,2 miliony fanoušků na 110 koncertech po celém světě.

Charakteristickým prvkem turné byla unikátní čtyřnohá konstrukce pódia přezdívaná The Claw (Dráp), která se tyčila do výšky 50 metrů a umožňovala publiku sledovat show z jakéhokoliv úhlu v aréně. Tato inovativní scéna významně přispěla k rekordní návštěvnosti, jelikož nabízela bezprecedentní vizuální zážitek a možnost pojmout větší počet diváků.

Mezi nejvýznamnější zastávky turné patřil koncert na Rose Bowl v Pasadeně, kde U2 vystoupili před 97 014 diváky, což byl v té době rekord pro jeden koncert na stadionu v USA. V Evropě pak skupina pokořila několik národních rekordů, včetně vystoupení na londýnském stadionu Wembley, kde během dvou večerů přilákali přes 170 000 fanoušků.

Fenomenální úspěch U2 v oblasti živých vystoupení pokračoval i v následujících letech. Turné The Joshua Tree Tour 2017, které připomínalo 30. výročí stejnojmenného alba, přilákalo více než 2,7 milionu návštěvníků na 51 koncertů. Tento úspěch vedl k prodloužení turné o další rok, kdy kapela zavítala do Oceánie a Asie.

Zajímavostí je, že U2 drží rekord i v počtu vyprodaných koncertů v řadě na jednom místě. Během jejich rezidence v Madison Square Garden v New Yorku v roce 2015 odehráli 8 po sobě jdoucích vyprodaných koncertů. Každý večer přilákal více než 20 000 fanoušků, což dokazuje neutuchající popularitu kapely i po více než čtyřech dekádách na scéně.

Ekonomický dopad těchto masivních turné byl rovněž bezprecedentní. Turné 360° Tour vygenerovalo tržby přesahující 736 milionů dolarů, což z něj učinilo nejziskovější koncertní turné v historii. Tento rekord byl překonán až v roce 2019 turné Ed Sheerana, nicméně U2 stále drží mnoho dalších rekordů v oblasti živých vystoupení.

Kapela také prokázala svou schopnost přizpůsobit se moderní době během pandemie COVID-19, kdy uspořádala několik virtuálních koncertů, které sledovaly miliony fanoušků po celém světě. Tyto online události, ačkoli nemohly plně nahradit atmosféru živých vystoupení, ukázaly inovativní přístup U2 k udržení kontaktu s publikem i v náročných časech.

Současný úspěch U2 v Las Vegas s rezidencí U2:UV Achtung Baby Live At Sphere potvrzuje, že kapela stále dokáže přitáhnout masové publikum a vytvářet nezapomenutelné koncertní zážitky. Jejich schopnost kombinovat hudební mistrovství s vizuálními inovacemi a technologickými novinkami zůstává klíčem k jejich pokračující dominanci na koncertní scéně.

Publikováno: 17. 06. 2025

Kategorie: společnost